Konsortion toiminta
AMKIT-konsortiossa työskennellään yhteisten asioiden eteen: yhdessä voimme vaikuttaa AMK-kirjastojen asioihin ja työt sujuvat kepeämmin. AMKIT-konsortion muodostamme me, AMK-kirjastolaiset.
Konsortio koordinoi AMK-kirjastojen yhteistyötä ja yhteisiä hankkeita. Vaikutamme alan toimintaan ja kehitykseen työryhmien kautta ja työskentelemme kirjastoalan ajankohtaisten asioiden parissa.
Tervetuloa tutustumaan ja mukaan toimintaan!
Työryhmät
AMKIT-konsortion työryhmät valmistelevat ja koordinoivat yhteistyötä ja yhteisiä hankkeita. Työryhmillä on omat sivut eDuunin työryhmäpuolella.
Avoimet oppimateriaalit ‑ryhmä
Avoimet oppimateriaalit ‑ryhmä tuottaa avoimia oppimateriaaleja, jotka julkaistaan Avointen oppimateriaalien kirjastossa. Ryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa yhteisiin suunnittelu- ja kehittämistapaamisiin, aineistojen suunnittelu ja tuottaminen tapahtuu aihekohtaisissa pienryhmissä.
Ryhmän työskentelyyn voi vapaasti osallistua oman kiinnostuksen mukaan. Pedagogiikkaryhmä koordinoi Avoimet oppimateriaalit ‑ryhmän toimintaa.
Kestävä kehitys ‑ryhmä
Kestävä kehitys on yksi AMKIT-konsortion strategian osa-alueista. Kestävä kehitys ‑ryhmän tavoitteena on tukea AMK-kirjastoja kestävän kehityksen edistämisessä.
Työskentelyn toiminnan tukena on ARENEn Kestävän kehityksen työkirja, jonka avulla linjataan kestävän kehityksen suuntia ja konkreettisia tekoja AMK-kirjastoille. Ryhmä tuottaa aiheesta yhteisiä viestintämateriaaleja, kirjoittaa julkaisuja ja suunnittelee teemaan liittyviä koulutuksia.
Metatietoryhmä
Metatietoryhmä keskittyy metatietojen tuottamiseen ja hankintaan kuuluviin erityiskysymyksiin. Tavoitteena on hyvien käytäntöjen ja kokemusten jakaminen ammattikorkeakouluissa. Ryhmän tehtävänä on edistää alansa vuorovaikutusta ja tiedonkulkua kansallisten kuvailuryhmien välillä.
Ryhmä järjestää webinaareja, joissa käsitellään ajankohtaisia asioita ja joihin sisällytetään tarvittaessa myös koulutusta. Metatietoryhmä huolehtii Metatiedon mestariksi-verkkokurssin ylläpidosta, kehittämisestä ja tekijänoikeuksista.
Pedagogiikkaryhmä
Pedagogiikkaryhmän tavoitteena on kehittää tiedonhankinnan opetusta ja ohjausta ammattikorkeakouluissa edistäen opiskelijoiden ja henkilökunnan informaatiotaitoja.
Ryhmän tehtävänä on kerätä ja välittää opetuksen parhaita käytäntöjä ja hyviä ideoita, järjestää seminaareja ja koulutuksia ja antaa tarvittaessa lausuntoja ja suosituksia sekä tuottaa julkaisuja.
Pedagogiikkaryhmä koordinoi Avoimet oppimateriaalit ‑ryhmän ja Tekoälyverkoston toimintaa.
AMKIT-konsortion antamat lausunnot ja kommentit
Kommentit opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaukseen
Kommentit ehdotukseen avointen kotimaisten tiedelehtien rahoitukseksi
Lausunto hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi tekijänoikeuslain muuttamisesta (e‑lainakorvaus)
Kommentit Avoimen tieteen viitearkkitehtuuriin
Lausunto e‑aineistojen kirjastokäytön korvaamista koskevasta selvityksestä
Lausunto hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi tekijänoikeuslain ja sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muuttamisesta (HE 43/2022 vp)
Tutkimusmenetelmien ja infrastruktuurien avoimen saatavuuden osalinjaus
Avointen oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjaus
Kokooma- ja yksittäisteosten avoimen saatavuuden osalinjaus
Lausunto ehdotukseen hallituksen esitykseksi laiksi Saavutettavuuskirjasto Celiasta
Kommentit toimintakulttuurin avoimuuden linjausluonnokseen
Kommentit avoimen tieteen seurantamallin luonnokseen
Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi tekijänoikeuslain ja sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 184 §n muuttamisesta
Lausunto julkisen hallinnon tiedon laatukriteereistä
Lausunto hallituksen esityksestä laiksi tutkimustietovarannosta
Kommentit ratkaisumalleihin kotimaisten tiedejulkaisujen avoimelle saatavuudelle
Lausunto ehdotuksesta tiedon hyödyntämisen ja avaamisen strategisiksi tavoitteiksi
Lausunto kansainvälisen standardin ISO 3297:2021 ”Tieto ja dokumentointi. Jatkuvan julkaisun kansainvälinen standarditunnus (ISSN)” suomenkielisestä käännöksestä